Yavru Kedi Bakımı

Aldığınız sahiplendiğiniz veya sokaktan bulduğunuz yavru kediniz mi var?

Sokaktan kedi buldum ne yapmalıyım?

İlk olarak sokaktan bir yavru kedi veya 4-5 adet yavru kedi bulduysanız annenin etrafta olup olmadığını kontrol edin. Anne eğer bir tehlike hissettiyse korumak amaçlı uzaklaşmış olabilir veya mama bulabilmek için gitmiş olabilir. 1-2 saat kadar yavruyu uzaktan gözlemlemenizi tavsiye ederim sonuçta hiçbir canlıya annesinden iyi kimse bakamaz. Baktınız gelmiyor yavrunun karnına bakın şiş mi eğer şişse anne emzirip gitmiştir ve muhtemelen başına herhangi bir şey gelmediyse dönecektir. İkinci olarak da yavru temiz mi anne onu temizlemiş mi kontrol edin temizse annesi yüksek ihtimalle dönecektir. Her şeye rağmen anne dönmediyse minik tüylü bir yavrunuz var demektir.

Aldınız veya sahiplendiyseniz 45 günden önce anneden ayırmayın. Anne sütü bizdeki gibi minikler içinde önemlidir. Bağışıklık sisteminin gelişmesi için büyük önem taşır.

Yavru Kedilerde Beslenme ve Tuvalet Yaptırma ve Tuvalet Eğitimi

Eğer bulduğunuz bir yavru kediniz var ise kaç aylık olduğunu veteriner hekime götürerek öğrenebilirsiniz. 1 aylık veya daha küçükse kendi tuvaletini yapamıyordur. Hafif ıslak bir pamuk yardımıyla tuvaletini (dışkı, idrar) yaptırabilirsiniz. Beslenmesinde ise yavru kedi sütü almanız gerekmektedir ılık sütle anne sütü tozunu karıştırıp biberonla içirebilirsiniz. Bu dönemde su içmeye çok fazla ihtiyacı olmayacaktır.

Kendi tuvaletini yapmaya başladığı zaman ona bir kum ve kum kabı almanız gerekecektir. Tuvaletini evde herhangi bir yere yaptığı zaman direk minik yavruyu alıp kuma koymanız gerekir. Dışkısını yaptıysa o dışkıyı yaptığı yerden alıp kumunun üstüne bırakın kediyi de kum kabının içine koyun bu şekilde yavaş yavaş öğrenecektir.

Yavru kediler; Kendi tuvaletini yapamadığı gibi genel tüy temizliğini de yapamayacaktır. Ilık su ile nemlendirilmiş temiz bir pamuk yardımıyla tüylerini sizin temizlemeniz gerekmektedir. Dikkat etmeniz gereken husus; PAMUK yavruyu ıslatıp vücut ısısını düşürecek kadar çok ıslak olmamalıdır. Sadece nemlendirmelisiniz. Sonrasında ise biran önce kurutma makinasını düşük sıcaklık ve düşük hızda yavruya çok yakın tutmamak şartıyla kurutmanız gerekir. Kulak içlerinde siyah pislik görebilirsiniz. Ya kirli yada kulakta bulunan akarlardan kaynaklı olabilir. Böyle bir durumda miniğin hekimi ile görüşmeniz gerekmektedir.

Yavru Kedilerde Vücut Sıcaklığı

Vücut ısısının düşmesi 3 haftalıktan küçük kedilerde ölümcüldür. 3 haftalıktan küçük kediler vücut ısısıyla ilgili sistemler çalışmaya başlamamıştır. Buna bağlı olarak çok kısa sürede vücut ısısı düşüş gösterebilir. İlk önce onu sıcak tutacak bir battaniye içine koyun. Yavru kedinizin vücuduna direkt temas etmeyecek şekilde battaniyenin altına varsa sıcak su torbası yoksa sıcak su doldurulmuş bir pet şişe konulmalıdır. Battaniyenin üstünden torbaya elinizi değdirdiğinizde elinizi yakmayacak bir sıcaklık sağlamanız gerekmekte. (maks. 40-45­°C)

Vücut ısısının biraz yükselmesiyle birlikte kan şekerinin de yükselmesini sağlamak adına şekerli su hazırlayıp 1 çay kaşığı kadar içirebilirsiniz. Eğer ki yutkunma refleksini gerçekleştirmiyor ve verdiğiniz su ağzının kenarlarından tekrar akıyorsa en hızlı şekilde veterinere götürmelisiniz.

2.5 veya 3 aylık bir yavru kediniz var ise onlar için mama firmaları tarafınca hazırlanmış kitten (yavru kedi) mamaları ile beslemesini yapabilirsiniz. Eğer anne ile büyüdüyse tuvalet alışkanlığını öğrenmiş olurlar. Anne ile büyümedi ise alışkanlığı yukarıda anlattığımız üzere sizin öğretmeniz gerekecektir. Vücut ısılarını kendileri dengede tutabilmektedirler.

Yavru Kedilerde Tırnak Bakımı

Yavru kedilerin tırnaklarını törpülemeleri için bir tırmalama tahtası almanız gerekebilir. Evde herhangi bir yeri tırmalamaya başladığı anda tırmalama tahtasına yönlendirmelisiniz. 3 haftada bir tırnak kesimi yapılması gerekmektedir. Tırnak yapıları aynı bizlerdeki gibi canlı ve cansız doku şeklindedir. Tırnaklarını herhangi bir yerde törpülemiyor ve tırnakları kesilmiyorsa tırnakları kırılıp canları acımalarına ve topallamalarına neden olabilir. Tırnaklarının uzaması patilerine doğru kıvrıldığından dolayı çok uzamış tırnaklarda etlerine batıp kanama ve topallamalarına neden olabilir.

6 haftalık iken paraziter uygulamalara, 8 haftalık olduklarında da aşılarına başlanabilir.