Rahim İltihabı – Pyometra

Kedilerde Rahim İltihabı – Kedilerde Pyometra

Köpeklerde Rahim İltihabı – Köpeklerde Pyometra

Kedinizin veya köpeğinizin arkasından yani vaginasından akıntı geliyor ve akıntının rengi sarı renkli ise bu rahminde iltihap olduğu anlamına gelebilir. Kedilerde Pyometra ve Köpeklerde Pyometra birbirine benzer şekilde seyreder. Peki Kedilerde Rahim İltihabı ve Köpeklerde Rahim İltihabı Nedir?

Pyometra Nedir? Rahim İltihabı Nedir?

Rahim İltihabı (Pyometra),rahim de enfekte bir içerik toplanması ile karakterize rahim duvarlarının kalınlaşmasına neden olan tehlikeli bir hastalıktır.  Kedilerde ve köpeklerde tipik pyometra (rahim iltihabı) hastalarında iltihapla dolan rahimde büyük boğumlar şekillenir. Atipik olan rahim iltihaplanmasında ise boğumlar oluşmaz rahim incelir rahim boşluğu ise düzgün bir şekilde genişler. Bazı kedi ve köpeklerde tek kornuda iltihaplanma şekillenebiliyor.

Pyometra Kedi Görseli

Soldaki Normal Uterus Sağdaki ise bakteriler nedeniyle iltihaplanmış hali

Rahim İltihabının Türleri

Kedilerde ve Köpeklerde rahim iltihabı birden fazla şekilde görülebilir. Pyometranın açık ve kapalı türü vardır.

AÇIK PYOMETRA: Açık pyometra da rahim ağzından iltihaplı bir akıntı gelmesiyle şekillenir. Kediniz veya köpeğiniz durmadan rahim ağzını yalama ihtiyacı hisseder.

KAPALI PYOMETRA: Kapalı pyometra da ise rahim ağzı kapalı olduğundan iltihap dışarıya akamaz. İltihap rahimde birikir ve dışarıya akmadığı için yavaş yavaş kana karışabilir.

İltihabın kana karışmasıyla birlikte ; kusma, ateş, iştahsızlık, halsizlik, suyu fazla tüketmek gibi genel durum bozuklukları gözlemlenebilir.Hasta sahibi çoğunlukla kapalı pyometrayı öncesinde fark edemez. Kapalı pyometrada hasta için en tehlikeli durum rahim duvarı incelir ise iltihabın karın içine yayılmasıdır ve anaflaksi sonucunda kedi veya köpeğinizin hayatı tehlikeye girebilir.

Pyometra evcil dostlarımız için hafife alınmaması gereken bir rahatsızlıktır bazen iltihap karın boşluğuna yayılarak şiddetli karın ağrısına neden olabiliyor ve hatta hayatlarını tehdit edebiliyor. Pyometra olduğunda bazen yumurtalarda korpus luteumda, polikist ovarium gibi hücreler gelişebiliyor veya daha kötüsü iyi huylu veya kötü huylu tümörlerin oluşmasına neden olabiliyor.

Kapalı Rahim İltihabının çok fazla belirtisi yoktur. Bu nedenle hasta sahibi tarafından genellikle geç veya son dönemde fark edilir. Genellikle pyometra kedi ve köpeklerde ilk kızgınlıktan sonraki 2- 5 hafta içerisinde şekillenir. Kızgınlık döneminde rahim hamileliğe hazır hale gelir. Yüksek miktarda vücutta östrojen ve progesteron hormonu salgılanır buda rahimi dış etkilere karşı savunmasız kılar. Bu dönemde açık olan rahim ağzından bakteriler kolayca rahme doğru ilerler. Kızgınlığın sonlanmasıyla rahim ağzı kapanır ve bakteriler orada ürerler. Çoğalan bakterilerle birlikte rahim duvarı kalınlaşır ve rahimde sıvı birikmeye başlar. Bakteriler sayesinde bu biriken sıvı iltihaba dönüşür.

KISIRLAŞTIRILMAMIŞ ve İLERİ YAŞLI KEDİ VE KÖPEKLERDE RAHİM İLTİHABI (PYOMETRA) OLMA İHTİMALİ YÜKSELİR.

Köpeklerde Rahim İltihabı Ameliyatı - İlerlemiş bir iltihap tüm uterusu genişletmiş durumda

Kedim Neden Pyometra Oldu?

Köpeğim Neden Pyometra Oldu?

Kedilerde Pyometra ve Köpeklerde Pyometranın birden fazla sebebi vardır. Zaman zaman çevresel faktörler, genetik yapı, bağışıklık sisteminin zayıflığı rahim iltihabını tetikleyebilir.

Kedilerde ve Köpeklerde Rahim İltihabının Sebeplerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

• Kızgınlık döngüsü
  • Kızgınlık döngüsüne geçisin uzun olması
  • Gizli kızgınlık
  • Boş geçen (yavrusuz geçen) birden çok kızgınlık dönemi
  • Kızgınlığı baskılamak için yapılan hormon iğneleri
  • Zor doğum
  • Zor doğum sırasında hijyenik olmayan müdahaleler
  • Rahimin anatomisi
  • Doğumdan sonra yavru zarlarının atılamaması
  • Üriner sistem enfeksiyonları sonucunda rahimde iltihap şekillenebilmektedir.

Kedimde Rahim İltihabı Olduğunu Nasıl Anlarım?

Köpeğimde Rahim İltihapı Oduğunu Nasıl Anlarım?

• Rahim ağzından gelen akıntı
  • Kızgınlık dönemlerinin arasının kısalması
  • Halsizlik
  • İştahsızlık
  • Kusma
  • Karnına dokunduğunuzda ağrı belirtisi

Bazı durumlarda üriner sistem enfeksiyonları ile birlikte seyrettiğinden kedilerde kum kabı dışına idrar yapma veya köpeklerde idrar damlatma, azar azar yapma gibi belirtiler görüldüğünde pyometra yönünden de muayenelerinin yapılması gereklidir.

Pyometra Röntgen

Rahim İltihabı(Pyometra) Tanısı için Röntgeni çekilmiş hasta bir kedi

Rahim İltihabı (Pyometra) Teşhisi Nasıl Konulur

Bostancı‘da bulunan Veteriner Kliniğimize yukarıdaki belirtiler ile gelen kediniz veya köpeğinizin muayenesini yaparak pyometra yönünden değerlendiriyoruz. Pyometra hastalığından şüpheleniyorsak eğer, ilk olarak tam kan sayımı yaparak enfeksiyon durumunu inceliyoruz. Sonrasında röntgen ve ultrason ile doğruluyoruz.

Kediler ve Köpeklerde Pyometra Tedavisi

Kediler ve Köpeklerde Pyometra Medikal (ilaçla) tedavi mümkündür. Ancak araştırmalara göre medikal tedavi açık pyometralar da %75 etkili iken kapalı pyometrada %25 etkilidir. Medikal tedavide antibiyotik ve hormon ilaçları kullanılır. Fakat %100 sonucu yalnızca operatif müdahale ile sağlanabilir medikal tedavi sonucunda rahim iltihabı (pyometra) genellikle tekrar edebiliyor.

Veteriner hekiminizin tavsiyesi doğrultusunda ilerlemeniz minik dostunuz için son derece önemlidir.

Biz Bostancıda bulunan veteriner kliniğimizde ovariohisterektomi operasyonu yaparak rahim iltihabının önüne geçiyoruz.

Pyometra Tedavisi

Ovariohisterektomi Operasyon Öncesinde:

Daha önceden hastalığın teşhisinde operasyonun ne kadar acil olarak yapılacağına karar verilir.

Pyometra olan kediniz veya köpeğinizin genel durumunda herhangi bir bozulma var ise önce genel durumu toparlanıp ardından operasyona karar verilebilir. Ancak hastamızın hayatını riske atan kapalı pyometra durumlarında, rahimin yırtılma ihtimali göz önünde bulundurularak hastanın genel durumu iyi değilse bile acil olarak ameliyata alınmalıdır.

Acil olarak ameliyata alınmayan ve birkaç gün medikal tedavi önerilmiş ise tedaviyi hiç aksatmadan yaptırmanız gerekir.

Eğer acil ameliyat gerekiyorsa ameliyat geçmişiyle ilgili operasyonu yapacak olan hekime bilgi vermelisiniz. Eğer ki hekim sizin her zaman gittiğiniz hekim değil ise kendi hekiminizle operasyonu yapacak olan hekimi görüştürmeniz minik dostunuzun sağlığı için çok daha faydalı olacaktır.

Pyometra nasıl olsa geçer antibiyotikle düzelir diyebileceğiniz bir hastalık değildir. Kediniz veya köpeğinizde yukarıdaki belirtilerden bir veya daha fazlasını gözlemliyorsanız acilen veteriner hekimi ile görüşmelisiniz.

Eğer operasyon randevulu ise hastaya operasyondan önceki 12  saat içinde yiyecek-içecek verilmemelidir. Bu durum anestezi alacak olan hastanın daha rahat bir operasyon geçirmesini sağlayacaktır.

Pyometra Tedavisi için Yapılan Ovariohisterektomi Ameliyatı

Operasyon için sakinleştirici uygulanan hastanın hazırlık odasında sterilizasyon işlemleri yapılır. Bu amaçla öncelikle, karın bölgesindeki kıllar tıraş edilir. Sonra lokal olarak antiseptik bir solüsyon ile bölgenin dezenfeksiyonu sağlanır. Bu işlemlerden sonra operasyon odasına alınan hastaya hekimin tercih ettiği anestezi şekli uygulanır. Daha sonra bölge steril örtü ile sınırlanarak cerrahi müdahaleye hazır hale getirilir.

Operasyon için en uygun bölge linea alba adı verilen çizgidir. Bu hat damar açısından zayıf olduğundan kanama olasılığı çok düşüktür ve rahime ulaşmakta kolay olacaktır. Rahim üzerinde damarsız bir bölge seçilerek operasyonun yapılabileceği büyüklükte bir kesit yapılır. Riskli bir operasyondur kesinlikle içerideki iltihabın karın içine yayılmaması gerekir. Bunun için bütün önlemler alınmalı ve ameliyat büyük bir dikkatle yapılmalıdır. Rahim ve yumurtalıklar alındıktan sonra periton, kaslar ve deri dikilerek kapatılır.

Ovariohisterektomi Operasyonu Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler:

• Hekimin tavsiye ettiği antibiyotik söylediği süre boyunca ve dozda devam ettirilmelidir.
  • Hasta ameliyat bölgesine zarar vereceği için yakalık kesinlikle hekim söylemeden çıkarılmamalıdır.
  • Hastanın hareketlerini ilk 3 gün kadar kısıtlamalı atlayıp zıplamasına izin vermemelisiniz.
  • İlk 2 gün fazla yemek yemek istemeyebilir ama sonrasında mutlaka yemeğe başlamalı başlamadı ise hekiminizle görüşmelisiniz.
  • Hastamıza 2 gün kuru mama yerine ıslak mama vererek dışkılarken ıkınma ile dikişlerini zorlamasını önleyebilirsiniz.

Tam iyileşme yaklaşık 10-12 gün içerisinde tamamlanır ve dikişler alınabilir.

Bu dönemde bölgede olası bir ödeme bağlı şişkinlik, kızarıklık, iltihap vb. bir durum söz konusu olduğunda vakit geçirmeden hekiminize danışmalısınız.