Louis Wain’in Kedi Resimleri ve Şizofreni

Louis Wain Kimdir

Louis Wain; İngiliz sanatçı, ressam ve grafiker. Genel olarak, rengarenk fantastik portreleri ve kaleydoskopik/fraktal kedi resim ve çizimleri ile tanınır. (Bknz: Vikipedi)

Doğum tarihi: 5 Ağustos 1860, Clerkenwell, Londra, İngiltere
Ölüm tarihi ve yeri: 4 Temmuz 1939, Napsbury Hospital, Napsbury, İngiltere
Eş: Emily Richardson (e. 1884–1887)

Louis Wain’in Şizofreni Serüveni

Louis Wain’in Kedilerle ile ilgili hikayesi aslında eşi Emily’nin hastalığı ile başlıyor. Eşinin meme kanseri olmasından sonra evlerinde beslediği Peter adlı kediyi insanlara özgü mizansen ve mimiklerle tasvir etmeye başlıyor. Daha sonra evde kedi nufüsu hızla artıyor tabi. Sanatçının burada aslında tüm amacı kanser hastası eşini biraz olsun mutlu edebilmek. Ancak Eşinin vefatı çok erken gerçekleşiyor.

Eşini kaybettikten sonra, Louis bir süre o çizip eğlendiği karısının kedileriyle baş başa kalır. Üstelik 1. Dünya savaşı patlak vermiştir. Yoksulluk ve karısının yoksunluğu ile kabuğuna çekilir, aylarca tek başına kalır ve korkunç bir süreç başlar onun için. Ağır bir depresyon geçiren Louis, psikotik özelliklerin de eklenmesiyle hastalığı ağılaşır, şizofreni tanısıyla tedavi görmeye başlar.

1920 Yılında Louis Wain Tarafından yapılan Music in PussTown eseri

57 yaşından sonra gelen bu hastalıkla farklı ama yaratıcı yeni bir döneme girer.

Victoria dönemi İngiltere’sinde çizimlerine olan ilgide çılgınca popüler bir artış olur. Bunun sebebi çizmiş olduğu muhteşem kartpostallardır.

Tuhaf davranışlarından dolayı yoksulların barındırıldığı bir akıl hastanesine yatırılır.

Başbakan Ramsey MacDonald, Wain’in şartlarını daha da güzelleştirecek bir fon açarak ona sanat hayatı ve geçimi için destek olur. Ve çalışmalarının mükemmel ötesi çizgileri bundan sonra başlar. İlk dönem sanatının neşeli ve insanvari özellikler taşıyan kedi tabloları, şizofreni ertesi sanatına fantastik kedi portreleri olarak yansımış ve rengarenk kaleydoskopik/fraktal desenli kediler resmetmeye başlamıştır.

şizofreni öncesi sonrası

Wain artık tablolarına salt kedileri değil kaleydoskopik çizimlerini yansıttı. Şizofreni, kedileri fraktallara dönüştürdü ve bir sanatçıyı böyle etkiledi. İlk bakışta, değişimin kademe kademe oluşu insanı çok ürpertmese de ilk eserleri ve son eserleri arasındaki fark gerçekten etkileyici. Sanatçının tepki yansıtma aracı olan kediler, bilinçdışından böyle aktı.

Eserlerini inceleyen uzmanlar her tablo için farklı tespitlerde bulunmuşlardır. En çok saptanan bulgu ise öfkedir. Öfkesine rağmen kedilerden vazgeçmemesinin sebebinin ise eşinin kedilere olan sevgisi olduğu düşünülmektedir.