Köpeğimin Derisi Kızardı ve Çok Kaşınıyor

Atopik Dermatit

Kedimin Derisi Kızardı ve Çok Kaşınıyor

Köpeğimin Derisi Kızardı ve Çok Kaşınıyor

Deri hastalıkları günümüzde kedi ve köpeklerde de fazlaca artmış olup uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar arasındadır. Bu deri hastalıklarından biride kediler ve özelikle köpeklerde görülen atopik dermatit hastalığıdır. Atopik dermatit alerjik bir deri hastalığıdır.

Bazı alerjenlere karşı köpeğiniz veya kedinizin cildi tepki gösteriyor olabilir. Çevresel etkenlere bağlı geliştiği için bazen alerjeni ortadan kaldırmanız mümkün olmayabilir. Bunun için alerjenlerin cinsine bağlı olarak tedavi yöntemleri de farklılık göstermektedir.

Atopik dermatit atopi olarak da adlandırılabilir. Kedi ve köpeklerin ciltlerinde karşılaştığımız bir grup alerjik tepki için ortak olarak da kullanılabilen bir terimdir.

Atopik Dermatit Neden Olur?

Atopik Dermatit Sebepleri

Atopi yani atopik dermatit çevrede bulunan bazı proteinlerin solunumla sindirim veya cilde direkt temasla vücuda girmesi sonucunda meydana geldiğine inanılmaktadır. Ciltte alerjik yanıt oluştuğunda sonuç hemen her zaman “alerjik dermatit” adını verdiğimiz cildin inflamasyonudur(yangı).

Polenler, küf sporları, ev tozu, ev tozu akarları proteinleri, böcek proteinleri gibi sık karşılaşılan sebeplerden dolayı kediniz veya köpeğinizde atopik dermatit yani atopi gelişebilmektedir. Hatta nasıl bizim onlara alerjimiz olabiliyor ise onlarında insan cildinden veya doğal fibrinlerden gelen çeşitli proteinlere bağlı olarak bizlere alerjisi buna bağlı olarak atopik dermatitleri olabiliyor. Atopik hayvanlar, bir değil biden fazla alerjene karşıda reaksiyon verebilmektedirler.

Köpeklerdeki atopik dermatit genetik bir nedene dayanırken kedilerde böyle bir genetik nedene rastlanmamıştır. Her iki türde de coğrafya (bölgesel polenler ve bitkiler), diğer alerjenlerin varlığı (pireler gibi) ve endokrin hastalıklar (köpeklerdeki tiroid hastalığı gibi) gibi başka faktörlerin varlığı atopiyi olduğundan daha kötü hale getirebilir, oldukça benzer semptomlara neden olabilir veya atopi ile birlikte seyredebilir.

Atopi Hangi Yaş Hangi Hayvan Türünde Daha Çok Gözlenir

Atopi genelde 3 yaşından küçük hayvanlarda görülmesine rağmen bazen 3 yaşından büyük kedi ve köpeklerde de görülebilmektedir. Kedilere nazaran atopik dermatit köpeklerde çok daha sık gözlemlenmektedir.

Genetik yatkınlığa bağlı olarak etkilenen ırklar;

Boston Terrierleri, Boxerlar, çoğu Bulldog ırkları (özellikle İngiliz Bulldogları), Cairn Terrierler, Shar-peiler, Dalmaçyalılar, İngiliz setterleri, Golden Retrieverlar, İrlanda setterleri, Labrador Retrieverlar, Lhasa Apsolar, Minyatür Poodlelar, Minyatür Schnauzerlar, Puglar, İskoç Terrierleri, West Highland White Terrierler ve Fox Terrierler.

Atopik Dermatitin Belirtileri

Atopi’nin Belirtileri

Köpek ve kedilerde farklı belirtiler ortaya çıkabilir.

Kaşıntı, kızarıklıklar, püstüller, kabarıklıklar ve kabuklanmalar şeklinde kendini gösterir. Yüz, bacaklar, ayaklar, karın, kol altları kasıklar ve kulaklar en sık etkilenen bölgeler olmasıyla birlikte vücudun her yerinde gelişebilir. Köpeklerde atopik detmatit temelli kulak enfeksiyonlarına neden olur.

Kediler simetrik bölgeleri (en çok karın, sırt, bacakların arkası) aşırı yalayarak veya boyun etrafı, kuyruk dibi veya başka bölgelerde minik kabuklanmalar şeklinde belirtiler gösterirler.

• Kedi ve köpekler için atopik dermatit belirtileri
  • Kaşıntı
  • Kızarıklık döküntüler bazen de irinli yaralar
  • Sık kaşıma veya ısırma sebebiyle o bölgelerde tüylerin azalması veya olmaması
  • Yaralarda kabuklanma ve kanamalar
  • Deride normal olmayan kötü koku
  • Ciltte keratinleşme ve buna bağlı olarak renk değişimi
  • Kulaklarda enfeksiyon oluşumu
  • Cilt üzerinde kepekli görüntü

Ayırıcı özellik olarak atopik dermatit çoğunlukla mevsimseldir ve duruma göre belirtilerin şiddeti artıp azalma eğilimindedir. Evcil olan kedi ve köpekler için ise durum biraz farklıdır mevsim geçişlerini dışarıda olup hissetmedikleri için ve evdeki akar ve tozlara sürekli olarak maruz kalacaklarından dolayı sürekli olarak alerji gösterecektir

Kedinizin Neye Alerjisi Olduğunu Anlamak İçin İse;

İntradermal cilt testi yapılabilmektedir.

Testin yapılışı ise şu şekildedir;

Cilt üzerinde testin uygulanabileceği alan belirlenip traş edilir. Küçük iğneler ile bu iğne insülin iğnesi olabilir her alerjenden küçük miktarlarda cildin hemen altına enjekte edilir. Bir süre bekledikten sonra enjeksiyon bölgeleri üzerinde ölçüm yapılır ve lokal alerjik yanıtın derecesi belirlenir(kızarıklık veya kabarıklık).

Test sürecindeki hayvanlar gözlem altında tutulur çünkü ciddi bir reaksiyon gelişebilir ve acil müdahale gerekebilmektedir.

İkinci bir test olarak da serum testi uygulanabilmektedir.

Evcil hayvanınızdan alınan küçük miktar bir kanın laboratuvara gönderilip test edilmesi şeklide bir uygulanması vardır yine intradermal alerji testinde olduğu gibi alerjisinin olmadığı hafif alerjisinin olduğu veya şiddetli reaksiyonlar verdiği alerjenler bu yöntemle de test edilmektedir.

Atopik Dermatit Tedavisi

Atopi Tedavisi

Yapılabilecek ilk seçenek eğer ki yukarıdaki anlatılan testleri yaptırdınız ve neye alerjisi olduğunu biliyor iseniz kediniz veya köpeğinizi o alerjendenler den uzak tutabilir veya o alerjenleri ortadan kaldırabilirsiniz.

Semptomatik olarak tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir; Antihistaminikler, yağ asidi destekleri, medikal şampuanlar ve ikincil cilt enfeksiyonları için antibiyotikler kullanılabilir.

İmmunosupresif ilaçlar kullanılabilmektedir. Bunlar ise ; prednizolon gibi korikosteroidler, siklosporin gibi ilaçlardır.

Unutulmaması gereken en önemli konu ilaç kullanımında muhakkak Veteriner Hekim‘inizin kontrolünde ve tavsiye ettiği gibi uygulama yapmak gerekmektedir. Beşeri İlaçlarla Evcil Hayvanların tedavi edilmesi büyük sorunları beraberinde getirir.

Tedavi yöntemleri uzun süreler atopinin etkilerini ortadan kaldıracaktır. Problemin kesin çözümü ise atopiye neden olan alerjenlerden minik dostlarımızı uzak tutmak veya alerjenleri kaldırabiliyorsak ortadan kaldırmaktır.