,Köpeğim Şeker Hastası mı? | RanTe Veteriner Kliniği
Köpeğim Şeker Hastası mı?

Köpeklerde Diyabet Nedir?

Köpeğim Şeker Hastası mı?

Diabetes Mellitus (diyabet), tüm köpekleri etkileyebilen nispeten yaygın bir kronik hastalıktır, ancak beş yaş ve üstü orta yaşlı köpeklerde daha sık görülür. İnsidans yaşla birlikte artar. Nadir durumlarda genç yavruları da etkileyebilir.

Köpeklerde diyabet, insanlar için olduğu gibi Tip 1 veya Tip 2 olarak sınıflandırılır.

Tip 1 diyabet, köpeğin kan şekeri seviyelerini düzenleyen hormon olan yetersiz insüline sahip olduğunda ortaya çıkar.

Tip 2 diyabet, köpek insüline yetersiz cevap verdiğinde ortaya çıkar. Tip 1 köpeklerde daha sık görülen bir şeker hastalığı türüdür.

Diyabet metabolik bir hastalıktır. Metabolizma, vücudun yenen yiyeceklerden enerji ürettiği süreçtir. Yiyecekler proteinler, karbonhidratlar ve yağlardan oluşur. Sindirim sistemi, yiyeceği vücudun yakıtı olan şeker ve asitlere ayırır. Bu yakıt hemen kullanılabilir veya ileride kullanılmak üzere hücrelerde saklanabilir. Metabolik bir bozukluk, bu süreç vücuttaki anormal kimyasal reaksiyonlarla bozulduğunda ortaya çıkar. Karaciğer ve pankreas gibi organlar hastalıklı hale geldiğinde veya normal şekilde çalışmayı bıraktığında metabolik bir bozukluk da gelişebilir.

Ne yazık ki, diyabet için bir tedavi yoktur, ancak hastalık etkili bir şekilde yönetilebilir, böylece köpeğin yaşam tarzını büyük ölçüde bozmaz. Diyabetin başarılı bir şekilde yönetimi, insülin tedavisi ve özel olarak tasarlanmış köpek maması ile elde edilebilir. Tedavi edilmeyen diyabet, köpeğiniz için karmaşık, hayatı tehdit eden sağlık sorunlarına neden olabilir.

Glikoz nedir ve ne kadar normaldir?

Glikoz, karbonhidratlarda bulunan bir şeker türüdür. Glikoz aslında vücudun hücreleri ve organları için yakıt veya enerji kaynağıdır.

Glikoz bağırsaklardan kana emilir, daha sonra onu vücutta taşır. Kandaki normal glikoz seviyesi 80-120 mg / dl‘dir (4.4-6.6 mmol / L) ve büyük veya yüksek kalorili bir beslenme sonrasında 250-300 mg / dl‘ye (13.6-16.5 mmol / L) yükselebilir. yemek. Bununla birlikte, köpeğiniz diyabet hastasıysa, kan şekeri seviyeleri, tedavi edilmezse nöbetlere ve uzun süreli hasara neden olabilecek tehlikeli bir seviye olan 400 mg / dl‘nin (22 mmol / L) üzerine çıkabilir.

Diyabet tedavisinin temel amaçlarından biri, glikoz seviyelerini belirli bir aralıkta tutmaktır. Bunu başarmanın anahtarı, köpeğin gıda alımını, aktivite seviyesini ve insülin enjeksiyonlarını daha iyi anlamak ve dengelemek için kan şekeri seviyelerini izlemektir.

Köpeklerde Şeker Hastalığı Türleri:

İki diyabet sınıflandırması vardır: Tip 1 ve Tip 2.

Tip 1 diyabet, pankreas tarafından yetersiz insülin üretimi olduğunda ortaya çıkar. Pankreas, köpekte kan şekeri seviyelerini düzgün bir şekilde düzenlemek için herhangi bir veya yeterli insülin üretmez ve köpeğin hayatta kalması için harici insülin enjeksiyonları gerekir.

Tip 2 diyabet, insülin üretimi bozulduğunda ve hormona yetersiz yanıtla ortaya çıkar. Bu durumda, pankreas yeterli insülin üretir, ancak insülin kan dolaşımından ve hücrelere glikoz alamaz.

Her iki diyabet türü de tedavi gerektirir. Zamanla, hücreler üretilen insüline doğru tepki veremediğinden, pankreas insülin üretimini durdurur.

Dişi köpeklerde kızgınlıkta veya mevsimde ortaya çıkan, sadece geçici olan, gestasyonel diyabet olarak bilinen üçüncü bir diyabet türü vardır. Doğum yaptıktan sonra veya kızgınlık ortadan kalktınktan sonra, gebelik diyabeti kaybolur. Tıbbi olarak tip 1 veya tip 2 diyabet olarak sınıflandırılmaz.

Köpeklerde Diabet Teşhişi:

Diyabet tanısı klinik belirtilere, fiziksel muayeneye, kan dolaşımında ve idrarda yüksek glikoz seviyelerinin tespitine dayanarak yapılmaktadır.

Veteriner hekim; köpeğinizin diyabet olup olmadığını kontrol etmek için bazı testler yapabilir. Bu, köpeğinizin kanında ve idrarında aşırı glikoz (şeker) testi yapılmasını gerektirir, çünkü sürekli olarak yüksek glikoz seviyeleri diyabetin ayırt edici özelliğidir. Kan testleri, yüksek şeker seviyelerine ek olarak, yüksek karaciğer enzimleri ve elektrolit dengesizlikleri gibi anomaliler Şeker Hastalığının Belirtileri olarak gösterilebilir.

köpeğim şeker hastası mı

Hastalık ne kadar erken teşhis edilir ve veteriner tedavisi ne kadar erken başlarsa, köpeğinizin hayatını o kadar az etkiler. Diyabetin kesin nedeni hala bilinmemekle birlikte, pankreastaki genetik, obezite, bazı ilaçlar ve anormal protein birikimlerinin köpeklerde diyabet gelişiminde rol oynadığı gösterilmiştir.

Köpeklerde Şeker Hastalığı Belirtileri:

Köpeğiniz bu semptomlardan herhangi birini gösteriyorsa, köpeğinizin diyabetik(şeker hastası) olup olmadığını belirlemek için veterinerinize danışmalısınız.

• Ani iştah değişikliği
  • Aşırı İştah
  • Gıda alımından sonra Kusma (sık ve kronik)
  • Tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları
  • Ani kilo kaybı
  • Letarji (Organ İşlev Bozukluğu nedeniyle Aşırı Uyku Hali)
  • Cilt, Dil ve Burunda Kuruluk
  • Aşırı Su Tüketimi
  • Aşırı susuzluk
  • Aşırı idrara çıkma
  • Gözde katarakt oluşumu, (muhtemelen körlüğe neden olur)
  • Kronik cilt enfeksiyonu
  • Tüy Sorunları, Kürk Bozulmaları

Diyabet için Tedavi ve Diyet

Remisyon gerçekleşmediği için köpeklerde diyabet tedavisi ömür boyu sürer. Tedavi, birincisi düzenli ve yeterli insülin alımı ve ikincisi diyet olmak üzere iki bileşenden oluşur. İkisi birlikte sürdürülmelidir.

Diyabetik bir köpek için günlük veya günde iki kez yaşam boyu insülin enjeksiyonları gerekecektir. Glikoz şekeri izleme yoluyla, veteriner hekim; köpeğinize her gün vermeniz gereken doğru miktarda insülini hesaplayacaktır.

Diyabetik köpekler için iyi bir diyete ve zayıf bir vücut kompozisyonuna sahip olmak çok faydalıdır. Veterineriniz köpeğinizin son yıllarındaki aktivite düzeylerine bağlı olarak zaman içinde değişebilecek uygun bir diyet önerecektir.

Diyet, insülin seviyelerinin tedavisinde ve ayarlanmasında çok önemli bir rol oynar; yemek masanızdan köpeğinize verdiğiniz ufak tefek ödül atıştırmalıklarına güle güle diyin. Köpeğinizin diyetindeki karbonhidrat alımını kontrol etmek insülin seviyelerini stabilize edecektir. Diyabetik köpekler için, köpeğin kan dolaşımına normal köpek mamasından çok daha yavaş salgılanan özel olarak tasarlanmış düşük karbonhidratlı köpek maması vardır. Veterineriniz büyük olasılıkla bu özel düşük karbonhidratlı köpek mamalarından birini reçete edecektir.

Tutarlı beslenme süreleri ve miktarları çok önemlidir; yiyecek alımındaki herhangi bir değişiklik köpeğinizin ihtiyaç duyduğu insülin seviyelerini etkileyebilir. Yiyecekleri değiştirmek veya alımını arttırmak veya azaltmak istiyorsanız lütfen veterinerinizle konuşun, çünkü bu tedavi planını etkileyecektir. Köpeğinizin insülin alımı ve diyeti iyi bir şekilde belirlendiğinde, tedavi maliyetleri aşırı derecede yüksek değildir. Bununla birlikte, teşhis ve tedavi planının oluşturulması maliyetli olabilir.

Unutmayalım ki egzersiz de diyabetik köpekler için önemli bir rol oynamaktadır. Bol miktarda egzersiz içeren sağlıklı bir yaşam tarzı kilo alımını önlemeye yardımcı olur ve daha yalın bir köpek nihayetinde daha sağlıklı ve daha mutlu bir köpektir.

Köpeğinizin Şeker Hastalığını Tedavi Ettirmeseniz Ne Olur?

Köpeklerde diyabet tedavi edilmediğinde, köpek hayvanın vücudu üzerinde potansiyel olarak yıkıcı etkileri olan ikincil problemler geliştirecektir.

Tedavi edilmeyen diyabetin etkileri şunları içerebilir:

• Katarakt (körlüğe yol açar)
  • Büyümüş karaciğer
  • İdrar yolu enfeksiyonları
  • Nöbetler
  • Böbrek yetmezliği
  • Sürekli uyuşukluk
  • Hızlı nefes alma,
  • Dehidrasyon,
  • Uyuşukluk,
  • Kusma veya tatlı kokulu nefes ile birlikte olabilecek potansiyel olarak hayatı tehdit eden akut bir durum olan Ketoasidoz.

Özet olarak:

Köpeklerde Şeker Hastalığı insanlardaki kadar ciddi bir durum olmakla birlikte hasta sahibi ve deneyimli veterinerinizin birlikte göstereceği işbirliği sayesinde daha sağlıklı bir ömür geçirebileceklerdir.