,Kedimin Karnı Şişti | Nedenleri, Tedavi Yöntemleri | RanTe Veteriner Kliniği
Kedimin Karnı Şişti

“Abdominal Genişleme” Yada Karında Şişlik Ne Anlama Geliyor?

Kedimin Karnı Şişti!

Bu sorun Veteriner Hekimler için “Abdominal Genişleme” yada halk dilinde Karın Bölgesinde Şişlik olarak ifade edilen, genel olarak bir kedinin karnının normalden daha büyük veya daha dolgun olduğu ve vücudun normal dış çizgisinin ötesinde şiştiği anlamına gelen genel bir terimdir ve nitelemedir.
Karın distansiyonu” benzer bir anlama sahip olan ancak sıklıkla daha şiddetli abdominal(üst karın bölgesi) genişleme vakalarını ifade eden başka bir terimdir.

“Kedimin Karnı Şişti” Kedilerde Karın Şişliğinin Sebepleri Nedir?

Kedilerde Karın büyümesi ve şişmesi, kedinin yaşına ve cinsiyetine bağlı olarak birçok nedenden dolayı gerçekleşebilir. Kedinizin Karnının şişmesi aynı insanlardaki gibi basit bir sebepten olabileceği gibi bazı metabolik hastalıklarında habercisi olabilir. Genellikle ciddi hastalıkların habercisi veya bir semptomu sonucunda olabilir.

Kedinizin Karnı Şiştiyse Heyecanlanmamanız Gereken Sebepleri Şu Şekilde Sıralayabiliriz:

1. Bağırsak parazitleri (“solucanlar”): Bağırsaktaki çok sayıda solucan, karın gerginliğine ve şişmesine neden olarak bir kediye “davul göbekli” bir görünüm verebilir. Bu karın şişkinliği genelde yavru kedilerde görülür, çünkü yaşlı kedilere göre yavru kedilerde bağırsak parazitleri görülme sıklığı daha fazladır. Bu durumda tedavi yöntemi için iç parazit uygulaması yapmak genellikle hızlı ve kolay çözümdür.
  2. Obezite: Obezite yani aşırı kilolu hallerde kedilerin göbekleri çıkabilir. Bunun genellikle iki sebebi vardır; Çok Mama tüketmek, Az Egzersiz veya Hareket kabiliyeti. Çoğu Kedi sahibimiz ideal kilosunda olan kedilerin zayıflığından şikayet ediyor. Obezite karın bölgesinde yağ birikmesine yol açar ve karın genişlemesine neden olabilir.Veteriner Hekimizden Beslenme ve Diyet Tavsiyesi alabilirsiniz. Kedilerde, obezite hormonal dengesizliğin bir işareti olabilir.
  3. Hamilelik: Hamile kedilerde karın bölgesinde şişlik yada genişleme genellikle hamilelin ikinci yarısında karın bölgesinin her iki tarafa da yani enine ve boyuna genişlemesi şeklinde belirti verebilir. Kedinizi sokağa salıyorsanız, ve kedinizi henüz kısırlaştırmadıysanız eve dönen kedinizin karnındaki şişlik sizi biraz şaşırtabilir. Hamileliği önlemenin en kolay yolu, kedinizi tercihen genç yaşta kısırlaştırmaktır. Kedinizi kısılaştırmadıysanız, ne zaman “kızgınlıkta” (çiftleşmeye hazır) olduğunu anlamaya çalışın ve dışarıya salmayın. Yada İyi bir Annane yada Dede olmaya hazır olun 🙂

Kedilerde Karın Şişmesinin Hastalığa Bağlı Nedenleri

1. Organ genişlemesi: Bir veya daha fazla karın organının boyutunda bir artış, karın bölgesinin şişkin görünmesine neden olabilir. Organ genişlemesi; genellikle bulaşıcı hastalık, inflamasyon, tümör, neoplazi başka hastalıkların bir işaretidir. Genelde palpasyon(elle bastırarak) muayene ile organ kontrolü gerekir. Ancak veteriner hekiminiz ultrason veya röntgen görüntüsü ile tam teşhiş koyabilir.
  2. Karında serbest sıvı: Karında sıvı birikmesi her zaman endişe kaynağıdır. Karın bölgesindeki serbest sıvıyı parmağınızla fazla sıkmadan ve bastırmadan anlamanız mümkün olmayacaktır. Genellikle kedilerin karın bölgesinde toplanan sıvı; idrar, kan, doku birikmesine bağlı ödem, vs. olabilir. Kedinizin karnında sıvı olduğunu düşünüyorsanız, bunun kontrolünü sizin yapmanız ölümcül sonuçlar doğurabilir. Aşağıda bu sebepleri açıklayacağız:
    • Karındaki idrar toplanması, birikmesi; mesanenin hasar gördüğünü ve idrar sızdırdığını gösterir; bu genellikle bir araba çarpması gibi travmadan dolayı oluşabildiği gibi yüksekten düşme veya ağır sıkışma darbesi sonucu olabilir.
    • Karında biriken kan; cerrahi işlem sırasında veya sonrasında veya travma sonrasında görülebilir, kanama bozuklukları ve bazı tümör tipleri ile ilişkilidir.
    • Efüzyonlar(Ödem); karaciğer hastalığı, kalp hastalığı, karın tümörleri ve karın zarının iltihaplanması gibi birçok farklı nedenden dolayı gelişebilir. Bu tip ödemlerin tespit edilmesi genellikle patolojik veya biyokimyasal muayene ile mümkündür.
  3. Tümör / kanser: Abdominal organları etkileyen tümör veya kanserli dokular sıklıkla abdominal genişlemeye karın bölgesinde şişmelere neden olur.
  4. Kalp hastalığı:Kalp yetmezliği karaciğerin genişlemesine ve karında serbest sıvı birikmesine neden olarak karın genişlemesine neden olabilir.
  5. Kedi Bulaşıcı Peritonit: FIP olarak da bilinen viral hastalık, genç yaştaki yavru kediler için ölümcül olabilir. Hastalığın en yaygın şekli, karın ve / veya göğüste serbest sıvı birikmesine neden olur. Sıvı karında biriktiğinde, kedi karın şişliği gösterecektir. FIP Corona Tedavisi için İlgili yazımızı okuyabilirsiniz.

Nadir Görülen ama Kedilerde Karın Şişliğine Sebep Olan Diğer Hastalıklar:

1. Hipotiroidizm:Bu hastalık, tiroid bezi yeterli tiroid hormonu üretemediğinde gelişir. Hipotiroid hastası kediler ve köpekler daha az yeseler ve egzersiz yapsalar bile halsizleşir ve kilo alırlar. Karın organlarının etrafında yağ birikmesi ve zamanla şişkin bir karına yol açar.
  2. Cushing Hastalığı: Bu, “hiperadrenokortikalizm” olarak da bilinen adrenal bezleri etkileyen bir hastalıktır. Cushing Sendromu görülen kedilerde tipik olarak karaciğerin genişlemesi, karın bölgesinde yağ birikmesi ve zayıflamış bir vücut duvarı nedeniyle karın genişlemesine ve kedinizde şişmiş bir karın görüntüsüne sahiptir.

Kedilerde Karın Şişmesinin Nedenini Nasıl Belirliyoruz?

Çoğu hasta sahibimizin Whatsapp, Telefon veya Muayene sırasında bize yönelttiği “Kedimin Karnı Şişti” cümlesi bizim için yeterli bir tespit değil! Kedinizin “hastalık öyküsü”, kedinizin ne kadar süre karın genişlemesine sahip olduğu, ne kadar çabuk ortaya çıktığı ve değişikliği fark etmeden önce meydana gelmiş olabilecek herhangi bir olay hakkında ayrıntıları belirtmeniz hem kedinize uygulanacak tanı yöntemlerini belirler hem de hızlı tedavi sürecine katkı sağlar.

Kedilerde karın Şişliği veya Abdominal Genişlemeyi muayene ederken önce; kedinizi tümden fiziksel kontrole tabi tutuyoruz, kalbi ve akciğerleri bir stetoskopla dinliyoruz ve karnını palpe ediyoruz (anormallikleri tanımlamak için karnı parmak uçlarıyla hafifçe sıkmayı veya prodüksiyonunu). Tam bir muayene sonrasında kalp hastalığı, organ büyümesi, karın kütlesi, serbest sıvı veya bağırsak gazının varlığını ve karın büyümesini açıklayabilecek diğer anormallikleri tespit edebiliyoruz.

Geçmiş vakalar, sağlık durumu ve varsa fiziksel/biyolojik muayene tetkiklerinizi değerlendiriyoruz. Ancak bütün bu bilgiler yeterli olmayabiliyor, tarama testleri ve görüntüleme isteyebiliriz. Bunlar, evcil hayvanın genel sağlığı hakkında bilgi sağlayan bir dizi basit testtir.

Yapılacak en yaygın tarama testleri şunlardır:

Tam Kan Sayımı (CBC), Serum Biyokimyası Profili , ve İdrar Analizi.

Bu Biyokimya Testlerini Neden İstiyoruz?

1. Tam Kan Sayımı : Bu, kandaki farklı hücre tipleri hakkında bilgi sağlayan basit bir kan testidir. Bunlar, dokulara oksijen taşıyan kırmızı kan hücrelerini(Hemoglobin), enfeksiyonla savaşan ve iltihaplanmaya yanıt veren beyaz kan hücrelerini ve kanın pıhtılaşmasına yardımcı olan trombositleri içerir. CBC, çeşitli hücre tiplerinin sayısı, boyutu ve şekli hakkında ayrıntılar sağlar ve dolaşımda anormal hücrelerin varlığını tanımlar. CBC, kandaki kırmızı kan hücrelerinin sayısında, ” anemi ” adı verilen bir durum ortaya çıkarabilir. Karnı şişmiş bir kedide; şiddetli anemi, travma veya abdominal tümör nedeniyle karın içine kanamayı tetikleyebilir. Beyaz kan hücresi sayısındaki artış, bulaşıcı hastalığı, bir tümörle ilişkili iltihabı veya karında sıvı birikimini gösterebilir.
  2. Serum biyokimyası, serumun (kanın sıvı kısmı) kimyasal analizini ifade eder. Serumda proteinler, enzimler, yağlar, şekerler, hormonlar, elektrolitler vb. Dahil olmak üzere birçok madde vardır. Kandaki çeşitli maddelerin seviyelerinin ölçülmesi, vücudun organlarının ve karaciğer, böbrek ve doku gibi dokuların sağlığı hakkında bilgi sağlar. Pankreas ile ilgili sorunları veya diyabetin saptanmasına yardımcı olur.
    Karın distansiyonu olan kedilerde, anormal biyokimya sonuçları hangi organın etkilendiğini ve sorunun ne olabileceğini gösterebilir.
    Bazı örnekler:

• anormal derecede yüksek karaciğer ile ilişkili enzimler
        alanin aminotransferaz (ALT), alkalin fosfataz (ALP) ve gama glutamiltransferaz (GGT) altta yatan karaciğer hastalığına işaret edebilir.
      • çok düşük seviyelerde albümin (bir kan proteini)
        karında sıvı birikmesine neden olabilir ve karın şişliğini açıklayabilir.
      • yüksek serum globulin seviyeleri (bağışıklık sistemi tarafından üretilen proteinler)
        altta yatan iltihaplanma, enfeksiyon veya kansere işaret edebilir; viral enfeksiyon FIP, serum globulin düzeylerinde artışa neden olabilecek bir hastalığa örnektir.
      • çok düşük kan şekeri seviyeleri,
        pankreas kanseri olan insülinoma belirtisi olabilir.
  3. Bir idrar tahlili idrarın kimyasal ve fiziksel özelliklerini test eder. Bir idrar tahlili, herhangi bir hasta hayvanda önemlidir ve serum biyokimya profilinin, özellikle böbrek hastalığı veya diyabetli bir evcil hayvanda doğru yorumlanması için gereklidir.

Kedilerde Karın Şişmesini Tedavi Etmek İçin Başka Hangi Testler Yapılabilir?

Geçmiş sonuçlarına, fiziksel muayeneye ve tarama testlerine bağlı olarak ek testler şunları içerebilir:

1. Spesifik kan testleri: Belirli bir hastalık veya hastalıktan şüpheleniliyorsa özel kan testleri kullanılabilir. Birçok özel test var; birkaç örnek şunları içerir:
    • karaciğer hastalığını tespit etmek için serum safra asidi testi
    • spesifik bulaşıcı hastalıklar için antikor testleri
    • gebelik testi
  2. Görüntüleme Ölçümleri: İç organları değerlendirmek ve olası karın kitlelerini aramak için röntgen ve ultrason sıklıkla önerilir. Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) ve Bilgisayarlı Tomografi (BT taraması) gibi daha gelişmiş teknikler de varsa önerilebilir.
  3. Kalp hastalığı testi: Röntgen, ultrason, elektrokardiyogram gibi spesifik testler içerebilir.
  4. Biyopsi:
    • Serbest sıvı : Karındaki serbest sıvı, steril bir iğneyi vücut duvarından karına girişi içeren ince iğne aspirasyonu ile kolayca toplanır . Steril bir şırınga takılır ve az miktarda sıvıyı uzaklaştırmak için hafif emiş kullanılır. Toplanan sıvı, bir veteriner hekim veya patolog tarafından analiz edilmek üzere laboratuvara gönderilir.
    • Abdominal kitle veya genişlemiş organ: Kitleler veya genişlemiş organlar ince iğne aspirasyonu veya doku biyopsisi ile örneklenebilir. Her iki numune türü, ultrason yardımıyla cilt üzerinden toplanabilir veya karnın cerrahi olarak açılması sırasında doğrudan toplanabilir. Toplanan doku örnekleri, bir veteriner hekim veya patolog tarafından analiz için laboratuvara gönderilir.

Kedinizin karnı şiştiğinde bunu iyi değerlendirip dikkatlice takip etmelisiniz. Kedilerde karın şişikliği her zaman ölümcül olmasa da ciddi tehlike ve hayati tehditler oluşturabileceğini göz ardı etmemelisiniz. RanTe Veteriner Kliniği olarak; Kedinizin Karnı Şiştiğinde aklınıza takılan tüm sonuçları hijyenik şartlarda ve son teknoloji test cihazları ile uzman hekimimiz tarafından gerçekleştirileceğini biliniz.
Unutmayın Erken Teşhiş Hayat Kurtarır. Günün her saatinde telefon ve irtibat kanallarımızdan randevu alabilirsiniz.