Kedilerde Kabızlık Nedir, Nasıl Tedavi Edilir?

Kedilerde Kabızlık(Konstipasyon) Problemleri

KEDİMDE KABIZLIK BAŞLADI

KEDİM KAKASINI YAPAMIYOR

Sağlık problemi bulunmayan kediler günde en az 1 kere dışkılar. Bazen 2 günde bir dışkılama da normal sayılabilmektedir. Kediniz 48 saatten fazla süre dışkılamıyorsa dışkıda sertleşme dışkı yaparken zorlanma, ıkınmaya rağmen dışkılayamama, tuvalet kabına gittiğinde sinirli acıklı miyavlama, karın bölgesine ellediğinizde şişlik ve sertlik hissetmeniz kabızlığa işarettir.

KABIZLIK; Bir bireyin veya evcil dostlarımızın dışkılarının kolon ve rektumda yani kalın bağırsakta tutularak düzensiz olarak dışkılaması veya hiç dışkılayamamasıdır. Kuru dışkının kolun veya rectumda birikmesi veya ilerleyememesi durumudur.

KEDİM DIŞKI YAPAMIYOR

KEDİM NEDEN DIŞKI YAPAMIYOR

KEDİM NEDEN KABIZ OLDU

Kedilerde Kabızlığın Nedenleri
AKUT KABIZLIKKRONİK KABIZLIK
• Yeme alışkanlığındaki değişim (su içmeme, mama değişimi, uzun süre açlık)• Besin maddeleri açısından yetersiz beslenme
• Stres oluşturabilecek herşey (yolculuk,ev değişimi, evde yabancı olması, kum kabının kirli olması, evde kendini güvende hissetmemesi)• Düzensiz yemek verilmesi
• Homonal değişimler• Vücuda yeterli lif alınamaması
• Kanserli hastalar• Kediler çoğunlukla uyumayı ve yavaş hareket etmeyi sevdiklerinden yetersiz hareket sonucunda
• Yutulan yabancı cisim veya tüyler sebebiyle tıkanmalar oluşması• Yaş ilerledikçe metabolizma yavaşlar ve hastalıklar artmaya başlar buna bağlı olarak kronik kabızlık görülebilir
• Bazı İlaçların yan etkisi olarak ortaya çıkabilir• Aşırı kilo alımı obezite
• Bağırsakların yapışması• Fazla susuz kalma, dehidrasyon , az sıvı tüketimi
• Omurga veya kalça kemiğindeki hasarlara bağlıKronik Kabızlık Nedenleri olarak görülebilir.
• Potasyum eksikliği kedilerde ani kabızlık problemine yol açar
• Hastalık nedeniyle uzun süre hareketsiz kalma
• Çoğunlukla kırık operasyonlarından sonra dar alanda tutulmaları
Akut Kabızlık nedenlerindendir.

Tiroid hastalığı, kolit, mega kolon, spastik barsak, şeker hastalığı, karaciğer fonksiyonlarının azalması, romatizmal hastalıklar kabızlığa yol açan hastalıklardır.

Hamilelikte de kabızlık görülebilir.

Diüretikler (potasyum kaybettirenler), antiasitler, ağrı kesiciler, anti-depresanlar ve demir, kalsiyum içeren ilaçlar kabızlığa neden olur.

Yaşlı kedilerde kabızlık görülme ihtimali daha yüksektir. Bağırsaklar hareketleri zayıflamıştır.

Hareketsiz ve şişman kediler kabızlık sorunları yaşarlar. Hareketsizlik metabolizmanın yavaşlamasına yani bağırsak hareketlerinin azalmasına neden olur.

Yabancı cisim yutmuş kedilerde veya tüy tıkanıklığı yaşayan kedilerde de kabızlık gözlemlenir. Bağırsak yabancı cisim veya tüyler ile tıkanır ve geçiş engellenmiş olur buna bağlı olarak da bağırsak hareketleri durur. Ve kediniz de kabızlık gözlemlenir.

Aşırı korkma, kaygı bozukluğu, nörolojik rahatsızlıklar gibi psikolojik durumları da etkileyen dış faktörlerde kedinizdeki kabızlık nedeni olabilir.

Yoğun parazit enfeksiyonları, metabolik ve endokrin hastalıklara ek olarak çevresel etmenler ve doğumsal anomaliler biz veteriner hekimler tarafından kedilerdeki kabızlık etkenleri olarak değerlendirilebilmektedir.

Kabızlığın nedenleri çok farklıdır ve her yaşta kedi, yavru kediler dahil kabızlık problemi yaşanabilir.

Kedimin Kabız Olduğunu Nasıl Anlarım?

Kedimin Kaka Yaparken Zorlandığını Nasıl Anlarım?

Kediniz kum kabına kakasını yapmak için giriyor ıkınıyor ve buna rağmen bir şey yapmadan çıkıyor bu hareketi birkaç kere tekrar ediyor ise kedinizde kabızlık sorunu olabilir.

Kediniz kaka yapmaya çalışırken bağırıyor sinirlendiğinde çıkardığı sesleri çıkarıyor ise kabız olabilir

Kediniz sert dışkıyı çıkaramadığı için bazen onun yerine pis kokulu az miktarda sıvı dışkı çıkarıyor ise kabızlık yaşıyor olabilir.

Birde anüs çevresi hassas ve ödemli ise kediniz kabız olabilir.

Kabızlık problemi sizler için önemsiz gibi gözükse de kedileriniz için önemlidir hatta bazen hayatlarını kaybetmelerine neden olabilir. Bunlardan biri dikkatinizi çektiğinde hekiminiz ile görüşmelisiniz. Öncelikle kabızlığın neye bağlı olarak geliştiği bulunup ona göre çözüm bulunmalıdır.

Bostancı Maltepe Kadıköy Küçükyalı civarında en yakın Veteriner Hekim arıyorsanız linki tıklayabilirsiniz.

Kedilerde Kabızlığın Çözümü

Kedilerde Kabızlık Tedavisi

Lavman;

Kediniz uzun süredir kabız ise ve acil bir durum var ise öncelikle lavman ile rahatlatılmalıdır. Sürekli lavman uygulanması

Sıvı eksiği yani dehidrasyon var ise ilk olarak sıvı damar içi sıvı takviyesi uygulanmalıdır.

Laksatif kullanımı;

Laksatiflerin dışkının miktarını arttırarak şişirenler, dışkıyı yumuşatanlar, ozmotik etkililer, barsak hareketlerini hızlandıranlar veya uyarıcı olanlar gibi çeşitleri vardır ve bunların hiç birini veteriner hekiminiz söylemeden kabız olan kedinizde kullanmamanız gerekir. Uzun süreli ve bilinçsiz kullanımlar sonucunda daha büyük problemlere neden olabilirsiniz.

Lif (Fiber);

2 çeşit lif vardır suda eriyen ve suda şişen lifler

Suda eriyenler( yulaf, meyveler, psyllium içerenler) dışkının yumuşamasını, suda şişen lifler(tahıllar sebzeler) ise dışkının şişmesini sağlar. Eğer tedavide lifli gıda kullanılacak ise kedinizin suyu fazla tüketmesini sağlamalısınız. Bir anda fazla lifli gıda kediye yüklemek çok zararlıdır. Azar azar beslenmesine lifli gıdaları ekleyebilirsiniz.

Taze ot ve malt macunlar da kabızlığa iyi gelir.

KEDİMİ KABIZ OLMAKTAN NASIL KORURUM

KEDİMİN KABIZ OLMASINI NASIL ÖNLERİM

Öncelikle kedinizi stresten uzak tutmalısınız.

Kum kabını temiz tutmalısınız.

Beslenmesine dikkat etmeli belirli bir düzen içerisinde mamasını vermelisiniz.

Lif oranı yüksek gıdalarla beslemelisiniz

Hareket etmesini sağlamalı onunla ilgilenmelisiniz.

Kedinizde kalça ve eklem probleminden kaynaklı kabızlık varsa karnına masaj yapmalısınız.

Düzenli olarak malt kullanmalısınız.