Kedilerde FİP (Corona Virüsü) Nedir?

FIP(Feline İnfeksiöz Peritonit): Corona virüslerinin neden olduğu viral bir hastalıktır. Bu hastalık corona virüsünün mutasyona uğrayıp kediyi enfekte etmesi ve bağışıklık sistemine zarar vermesiyle şekillenir. Normalde corona virüs mutasyona uğramadığı sürece sadece ishale sebep olur ve tedavisi mümkündür. Mutasyona uğrayan corona virüs kedinin bağışıklık sistemine zarar verip FIP hastalığına sebep oluyor ve sonucunda ölümcül hale gelmektedir.

Her corona virüs FIP hastalığına sebep olmaz.  Virüsün mutasyona uğramam sebebi tam olarak bilinmese de minik dostlarımız için iyi besleme stressiz yaşam, bakıldığı ortamın temiz olması önemli derecede etki etmektedir.

FİP NASIL BULAŞIR?

CORONA VİRÜSÜN BULAŞMA YOLLARI

Sıklıkla anne kedilerden yavrulara anne dışkısıyla veya ağız yoluyla geçebilen viral etkenin sebep olduğu bir çeşit viral hastalıktır. Corana virüs ile temas eden her yavru kedide FİP oluşma ihtimali vardır.

Hasta kediye sağlıklı kedinin teması ile bulaş gerçekleşir. Hasta olan kedinin dışkısıyla yayılımı gerçekleşir. Bir başka bulaşma yolu olarak da hasta kedinin salyasından şekillenebilmektedir. Fip taşıyan kedinin dışkısının salyasının bulaştığı her eşyadan diğer kedilere bulaşma ihtimali vardır.

FİP HASTALIĞININ BELİRTİLERİ

Kuru fip ve ıslak fip olarak iki formu vardır.

Islak formda; Daha çok göğüs ve karın boşluğunda yüksek protein içeren visköz bir sıvı birikimi şekillenir.

Kuru formda; Abdominal boşluk, toraks, göz ve merkezi sinir sisteminde pyogranülomatöz lezyonlar bulunur.

Gözdeki lezyonlar; üveitis,  gözün anterior kısmında kanamalar (hyphea) ve yine gözün anterior kısmında sıvı birikimi (hypopyon), keratik presipitat (çökelti), retina dekolmanı, hemoraji, retinitis oluşumu şekillenebilir.

Halsizlik, ishal, iştahsızlık, karında şişlik, kilo kaybı gözlemlenebilmektedir.

FİP HASTALIĞININ TEDAVİSİ VAR MI?

FİP HASTALIĞI NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Şimdilik spesifik bir tedavisi bulunmamaktadır. Bağışıklık sistemini yükseltmek için ilaçlar ve antiviral ilaçlar kullanılmaktadır. Antiviral ilaç uygulamadan da destekleyici tedavi ile de bazı kediler aylarca hata yıllarca yaşayabilir.

FİP hastalığının tedavisi için Kansas Eyalet Üniversitesinde çalışmalar yapılmaktadır.

KEDİM FİP HASTASI MI?

FİP HASTALIĞI NASIL ANLAŞILIR?

CORONA VİRÜS TANISI NASIL KONULUR?

Klinik belirtilerle birlikte dışkıyla veya kanla bakılan hızlı test kitlerinin de desteklemesiyle corana virüs saptanır.

Biyokimya testinde en önemli bulgu hastalığın ıslak formunda serum protein düzeyinin %70-%75 oranında artmasıdır. Albumin ve globülin miktarı incelendiğinde albüminin çok az azaldığı fakat globülin miktarının önemli oranda arttığı gözlemlenmektedir.

KEDİMİ CORONA VİRÜS’TEN NASIL KORURUM?

Minik dostunuza;

• Stressiz yaşam alanı sağlayıp
  • Düzenli ve yeterli beslenmesine dikkat edip
  • Gereken vitamin ve mineral desteklerini sağlayıp
  • Sağlıklı olduğundan emin olmadan diğer kediler ile bir araya getirmeyip
  • Veteriner hekimine rutin kontrollerini yaptırarak onları koruyabilirsiniz.